Eettiset periaatteemme

Noudatamme työssämme Memor Designissa aina tässä mainittuja eettisiä periaatteita*. 


  1. Huolehdimme, että suhteemme asiakkaisiin ja heidän omaisiinsa ja läheisiinsä on eettinen ja ammatillinen. 

  2. Toimintamme perustuu asiakkaiden itsemääräämisoikeuteen** ja heidän tahtonsa kunnioittamiseen. Kunnioitamme aidosti asiakkaidemme omaa tahtoa, vakaumusta, elämänkatsomusta, kulttuuria, tapoja ja esimerkiksi seksuaalista suuntautumista. 

  3. Kuuntelemme asiakkaita avoimesti tunnistaaksemme heidän yksilölliset tarpeensa ja toiveensa.

  4. Palveluiden, hautaustavan ja hautaustoimiston valinta perustuu aina asiakkaiden vapaaehtoisiin päätöksiin. Tuomme hautauspalveluiden vaihtoehdot esille neutraalisti ja kunnioittaen asiakkaiden yksilöllisiä toiveita. 

  5. Asiakkailla, heidän omaisillaan ja läheisillään on oikeus tietää hautajaisten arvioidut kokonaiskustannukset. Tuotteidemme ja palveluidemme hinnat ovat nähtävissä nettisivullamme www.memordesign.fi.

  6. Hautaussuunnittelun tilaaminen Memor Designilta ei edellytä hautauspalveluiden tilaamista yritykseltämme.

  7. Kuolindoulapalvelut ja hautauspalvelut ovat erillisiä palveluita, jotka eivät edellytä toisiaan.

  8. Turvaamme täydellisen luottamuksellisuuden asiakassuhteissa, ellei laki muuta edellytä. 

  9. Toimimme työssämme rehellisesti, lojaalisti ja lahjomattomasti. 

  10. Noudatamme työssämme alaa koskevia lakeja, sääntöjä ja määräyksiä. 

  11. Viestintämme on rehellistä ja informatiivista. 

  12. Ponnistelemme jatkuvasti kehittääksemme ammattitaitoamme, jotta voimme vastata entistä paremmin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. 

  13. Toimimme lahjomattomasti suhteessa kollegoihin. 


*Lisäksi hoivaympäristössä hautausjärjestäjän työtä ohjaavat myös hoivatyön eettiset periaatteet. 


**Noudatamme toiminnassamme Valviran periaatteita sosiaalihuollon palveluissa (valvira.fi/Sosiaali- ja terveydenhuolto/Valvonta/ Itsemääräämisoikeus), joissa asiakkaan itsemääräämisoikeus on johtava periaate. Valviran mukaan: “Sosiaalihuollon palveluissa pitää ensisijaisesti ottaa huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide. Asiakkaalle pitää antaa mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Itsemääräämisoikeuteen kuuluu myös se, että asiakkaalla on oikeus tehdä muiden mielestä vääriä valintoja. Jos asiakas ei sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi pysty ilmaisemaan mielipidettään, asiakkaan tahtoa pitää selvittää yhdessä hänen laillisen edustajansa, omaisensa tai läheisensä kanssa. Asiakasta koskeva asia pitää käsitellä ja ratkaista siten, että ensisijaisesti huomioidaan asiakkaan etu.”